عصاره ی چای سبز و خواص ضد دیابتی

بر اساس مطالعه ی جدیدی که در مجله ی (16-Feb- 2012) Nutrition & Metabolismبه چاپ رسید، ماده ی EGCGموجود در چای سبز سبب افزایش تحمل قند در موشهای آزمایشگاهی دیابتی می شود.

به گفته ی محققین مصرف این ماده می تواند استراتژی تغذیه ای جدیدی برای مقابله با دیابت ایجاد کند.فعالیت سلولهای جزایر لانگرهانس تولید کننده ی انسولین (سلولهای بتا) در موشهای آزمایشگاهی دیابتی که با ماده ی EGCGیا Epigallicatechin gallateتغذیه شدند، بهبود چشمگیری نشان می دهد.

 بر این اساس محققین معتقدند که مصرف عصاره ی تخلیص شده ی چای سبز که حاوی EGCGخالص است می تواند در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 سبب محافظت از سلولهای بتا گردد. این فرضیه باید با کار آزمایی های بالینی رندوم و مقایسه با گروه کنترل بررسی شود.

اکثر مطالعات انجام شده بروی چای سبز متمرکزند و فواید مصرف آن شامل کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و برخی سرطانهای خاص، بهبود وضعیت قلبی عروقی، سلامت دهان  و کنترل وزن می باشد.

چای سبز شامل 30 تا 40 درصد پلی فنل محلول در آب است در حالیکه چای سیاه (نوع اکسید شده ی چای سبز بوسیله ی تخمیر) شامل 3 تا 10 درصد پلی فنل محلول درآب است. چای اولنگ که تخمیر آن تقریباً نصف چای سیاه است حد واسط چای سبز و چای سیاه می باشد. چهار پلی فنل موجود در برگ سبز چای شامل epigallocatechin gallate (EGCG), epigallocatechin ,epicatechin gallate , and epicatechinهستند.

جزئیات تحقیق

دانشمندان با دستکاری ژنتیکی موشهای آزمایشگاهی را مستعد ابتلا به دیابت نمودند، سپس این موشها را بطور رندوم تحت تغذیه با EGCG، بدون EGCGو داروی رزیگلیتازون به مدت 10هفته قرار دادند. نتایج تحقیق نشان داد که سلولهای جزایر لانگرهانس در موشهایی که از ساپلیمنت EGCGاستفاده می کردند از تغییراتی که به شروع دیابت منجر می شوند در امان ماندند.

محققین می افزایند: ماده ی EGCGسبب افزایش تعداد و اندازه ی جزایر لانگرهانس می شود. آنها معتقدند که مکانیزیم احتمالی این عمل کاهش میزان استرس داخل سلولها است که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی ماده ی EGCGموجود در چای ایجاد می شود. در این مطالعه مشخص گردید که مصرف دوز دارویی از کاته کین موجود در چای سبز یعنی EGCGدر invivo(در موجود زنده) دارای اثرات ضد دیابتی قابل مقایسه با تأثیرات داروی رزیگلیتازون در مدل حیوانی موش مبتلا به دیابت نوع 2 است.

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی ، در جهان 220 میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند و براثر بالابودن قندخون سالانه 4/3 میلیون نفر جان خود را از دست می دهند.

این بیماری سالانه 174 بیلیون دلار در آمریکا هزینه دارد که 116 بیلیون دلار آن مستقیماً مربوط به دارو می باشد.

منبع:

Nutrition & Metabolism 2012,9:11 doi:10.1186/1743-7075-9-11